Moderátor
|
|
Offline |
|
Registrován: 14 říj 2016, 19:08
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele: SZ
|
| |
|
|
A protože ty úryvky mám uložené, mohu zkopírovat .
Takže pani AG samozrejme zasa 100 bodov ako to mala skvele zrešeršované keď Angeliky utekala v Louvri o život
ATENTÁT 1
Když se začalo stmívat, přešla Angelika znovu na druhý břeh a vydala se do Tuileries. V zahradě byla spousta lidí, protože podvečerní svěží vzduch sem přilákal nejen šlechtu, ale i rodiny bohatých měšťanů, kteří zatoužili po procházce v parku.
V květinovém pavilónu přišel pro návštěvnice sám rytíř de Lorraine a usadil je na lavici v předpokoji. Výsost přijde hned. Pak je opustil.
Na chodbách bylo živo. Ten průchod spojoval Tuileries s Louvrem. Několikrát zahlédla Angelika tvář, kterou znala ze Saint-Jean-de-Luz. Schoulila se do rohu; vůbec netoužila, aby ji
poznali. Ostatně si jí málokdo všiml. Všichni šli na večeři ke slečně. Domlouvali si partie karet u princezny Henrietty. Někteří litovali, že se musí vrátit do zámku ve Vincennes, kde není takové
pohodlí, ale kde musí setrvat král až do svého vjezdu do Paříže.
Na chodbách se pomalu zešeřilo. Objevily se zástupy sluhů s pochodněmi, které zastrkávali do konzol mezi vysokými okny.
„Madame," řekla najednou Margot, „měly bychom už jít. Na město padá noc. Jestli okamžitě neodejdeme, netrefíme zpátky nebo nás zavraždí nějaký tulák."
„Nehnu se odtud, dokud se nesejdu s Výsostí," řekla Angelika tvrdohlavě. „I kdybych měla strávit na téhle lavici celou noc."
(…)
V tu chvíli se v galerii ozvaly kroky. Angelika se nedokázala ubránit nervóznímu zachvění.
Kdosi se blížil. Angelika poznala rytíře de Lorraine, který nesl svícen se třemi svíčkami.
Plameny ozařovaly hezký obličej, jehož vlídný výraz nedokázal zakrýt pokrytectví a krutost.
„Výsost se velice omlouvá," řekl s úklonou. „Něco ho zdrželo a nemůže se dnes dostavit na schůzku, o kterou vás požádal. Byla byste tak laskavá a dostavila se zítra v touž hodinu?"
Angelika byla strašně zklamaná. Ale přesto souhlasila s novou schůzkou.
Rytíř de Lorraine jí řekl, že brány Tuileries jsou zavřené a že ji odvede druhým východem. Projdou tudy do malé zahrádky, které se říká Infantčina zahrada, a vyjdou pár kroků od Pont-Neuf.
Rytíř do Lorraine kráčel před nimi a držel vysoko svícen. Klapot jeho dřevěných podpatků se odrážel od dlažby. Angelika viděla obraz jejich malého průvodu v oknech a nemohla se ubránit
pocitu, že v sobě má cosi pohřebního. Čas od času prošly kolem stráže, z jakýchsi dveří vyšla rozesmátá dvojice. Uviděli slavnostně osvětlený sál, kde hrála společnost hazardní hry. Kdesi za závěsem hrál smyčcový orchestr sladkou melodii.
Konečně se zdálo, že ten nekonečný pochod končí. Rytíř de Lorraine se zastavil.
„Tady je schodiště, jímž sejdete do zahrad. Hned na pravé straně najdete dvířka a několik schodů, které vás vyvedou z paláce."
Angelika se neopovážila říct, že tu nemá kočár, ostatně rytíř se neptal. Korektně se uklonil jako někdo, kdo splnil svůj úkol, a odcházel.
ATENTÁT 2
„Stráže! Rychle stráže! Chyťte je!"
Brzy za sebou uslyšeli kroky a lomoz halaparten.
„Velkou galerií," vydechl Andijos. „Až do Tuileries... Stáje, koně. Pak na venkov... Záchrana..."
I přes své objemné bříško běžel Gaskoněc tak rychle, že by to Angelika do něj nikdy neřekla. Ale ona už nemohla. Šíleně ji bolel kotník a pálilo rameno.
„Upadnu," vykřikla udýchaně. „Už nemůžu."
V tu chvíli míjeli jedno z velkých schodišť vedoucích na dvůr.
„Běžte dolů," vykřikl Andijos, „a schovejte se, jak nejlíp dovedete. Já je odlákám, co nejdál to půjde."
Angelika přímo letěla po kamenných schodech. Najednou ji zarazila zář ohně. Rychle běžela za ní.
Harlekýn, kolombína a pierot ji vtáhli do svého úkrytu a schovali ji. Angelice poskakovaly před očima zelené a červené kosočtverce jejich úborů a pak upadla do hluboké mdloby.
Veľké galérie mali popri hlavnom podlaží vedlajšie, ktoré podľa mojich zdrojov využívali už od začiatku 17 storočia, umelci ale aj remeselníci či dokonca vedci ako matematici či astronómovia na svoje ateliery, byty a pracovne (museli mať špecialné povolenie od kráľa, takzvaný Lettres pattentes)
Vznešená slečna prosila Angeliku, aby ji přišla odpoledne navštívit do Louvru. Páže zdůraznilo, že slečna už není v Tuileries, ale v Louvru.
Angelika, celá roztřesená netrpělivostí, přešla v určenou hodinu most u Notre-Dame, k velkému zklamání Kouassi-Ba, který pokukoval po Pont-Neuf. Ale Angelika netoužila po tom, aby ji obtěžovali prodavači nebo žebráci.
Málem požádala Hortenzii, aby jí půjčila pojízdná nosítka, jimž se říkalo dvoukolák, aby si uchránila poslední trochu přepychovější šaty. Ale před ublíženým sestřiným výrazem si to rozmyslela.
Oblékla si slušivé dvoubarevné šaty, olivové kombinované se světle zelenou; na tuhle roční dobu byly ale dost lehké. Zahalila se tedy do švestkově modrého pláště, protože úzkými uličkami z nábřeží profukoval vlhký vítr.
Konečně došla k mohutnému paláci, jehož střecha, kupole a vysoké komíny s erbem se tyčily k tmavému nebi.
Vnitřním dvorem a po širokém mramorovém schodišti došla Angelika až k pokojům Vznešené slečny. Nedokázala se ubránit zachvění, když kráčela dlouhými chodbami, které byly přes zlacené stropy s květinovými vzory a vzácné obrazy tmavé a smutné. Bylo tu příliš temných koutů, jako stvořených pro léčky a vražedné útoky. Na každém kroku starým královským palácem narážel člověk na historii plnou hrůzy a krve, přestože se dvůr mladičkého krále snažil dodat těm zdem trochu veselí.
Jakýsi pan de Préfontaines řekl Angelice, že slečna je u svého malíře ve velké galerii a nabídl se, že ji tam zavede.
(…)
Angelika se octla v jakémsi suterénu pod velkou galerií. Od dob Jindřicha IV. byly tyhle prostory vyhrazeny umělcům a řemeslníkům.
Sochaři, malíři, hodináři, voňavkáři, rytci, kovotepci, umělečtí kováři, pozlacovači, houslaři, výrobci vědeckých přístrojů, čalouníci, knihaři ti všichni tu bydleli i s rodinami na královské náklady. Za silnými okovanými dveřmi bylo slyšet bušení kladiv, skřípání nástrojů ve speciální dílně na tkaní koberců se svislou osnovou či tureckých koberců a hluché nárazy tiskařských lisů.
Malíř, od něhož se slečna de Montpensier nechala portrétovat, byl vysoký Holanďan se světlou bradkou a živýma modrýma očima ve tváři, připomínající vařenou šunku. Skromný a talentovaný umělec se jmenoval Van Ossel a proti dámským rozmarům se bránil klidnou povahou a špatnou francouzštinou. Ačkoliv mu většina šlechticů tykala jako nějakému sluhovi nebo řemeslníkovi, přesto skákali podle toho, jak on pískal.
|
|