Historie mořeplavby

Odpovědět   Stránka 1 z 1  [ 19 příspěvků ]
Autor Zpráva
fantina
Předmět příspěvku: Historie mořeplavby
Napsal: 22 čer 2014, 18:55
Administrátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 688
4poziom.slask.pl
Registrován: 28 zář 2012, 20:16
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Citovat:
Předmět příspěvku: Plavba z La Rochelle do Ameriky
moirra píše:
28 juna 1672 Frontenac vyrazil z La Rochele do Noveho Francuzka. Z historickych analov som sa dozvedela ze do Quebecu dorazil zaciatkom jesene, zrejme v septembri 1672.
Pytam sa teda kolko taka plavba do Ameriky (Kanady) v tom case trvala !!! :shock: :shock:
No, tak si pro změnu dáme chvíli matematiky místo dějepisu a zkusíme to spočítat, ne? :D Pro začátek pár převodních jednotek a info o průměrné rychlosti plachetnic:
rychlost lodí se uvádí v uzlech, při čemž 1 uzel = 1 námořní míle/hodina
1 n.mil. = 1.852 m, takže můžeme dál počítat převod 1 uzel = 1,9 km/h
prům. rychlost plachetnic v 17. století = 5-7 uzlů = 9-13 km/h
přímá (letecká) vzdálenost La Rochelle – Québeck = 5.183 km
A protože při plavbě plachetnicí nelze udržet „přímou“ vzdálenost vzhledem k bouřím či nepříznivému větru (plavba proti větru), kdy je nutné používat tzv. křižování, tzn. jezdit cik-cak, a kdy se tím pádem plavební trasa prodlouží 3x až 4x, tak můžeme klidně počítat s ujetou vzdáleností mezi francouzským a kanadským pobřežím něco kolem 8.000 km.

Doba plavby na vzdálenost 8.000 km při rychlosti 9 km/h s tím, že by tato rychlost byla konstantní po dobu 24 hodin denně (čili bez jakýchkoliv přestávek) = 37 dnů

No, a protože v noci se pluje pomaleji a občas nastane i bezvětří (většinou před bouří) a plavidlo se téměř nehýbe, protože jiný pohon než vítr nemá, tak bych odhadovala, že doba plavby 2 měsíce z La Rochelle do Québecku byla standard a navíc ještě docela dost slušná.

Zajímavosti:
Výjimku v průměrné rychlosti plachetnic tvořily lodě vikingů s rychlostí kolem 10 uzlů (19 km/h) proti větru (!) a některé lodě pro obchod s Čínou se 14 uzly (26 km/h) – ty byly opravdu velmi speciálně stavěné.
Dále pak o něco později – r. 1880 americká plachetnice Lightning (Blesk) = 18 uzlů (33 km/h) a r. 1902 německý pětistěžník Preussen = 16 uzlů (30 km/h)

A teď zpátky k dějepisu - moc hezká je tato historka:
„Velkou senzaci vyvolal holandský kapitán Bernard Fokke (známý také jako Barend Fockesz), který v r. 1678 dokázal zvládnout plavbu z Amsterodamu do Argentiny (wikipedie uvádí na Jávu – Indonesie, tak nevím :roll:), která trvala minimálně 5 měsíců, za pouhé 3 měsíce a 4 dny. Tam i zpět tedy za 8 měsíců proti běžným 12 měsícům. Až jednou zmizel se svou lodí i s posádkou. Protože jeho expresní plavby byly pokládány za spolčení se s ďáblem, tak jeho zmizení bylo považováno za dílo ďáblovo a vznikla legenda o „létajícím Holanďanovi“ (Flying Dutchman) – u nás známém jako „Bludný Holanďan“ :P
moirra píše:
A vlastne v tom cas neexistovala alternativa k plachetniciam.
Rychlost plachetnic se od té doby příliš nezměnila, protože pořád záleží na konstrukci plavidla a těch nových „vychytávek“, které umožní plout plavidlu rychleji, už moc k dispozici není.
A ani rozdíl v rychlostech lodí mezi historickými plachetnicemi a současnými námořními plavidly na motorový pohon se bohužel příliš neliší.
I když námořní lodě mají v současnosti silné, velké motory, nelze s nimi dosáhnout větší rychlosti plavby než 50 km/h. A protože jsou ty motory ohromné a měly by při této rychlosti neskutečnou spotřebu paliva (cca 340 tun/den = náklady 10 mil. Kč/den !), nikdo z rejdařů takovou rychlostí nepluje. Běžná rychlost námořních motorových lodí je něco mezi 18 – 20 km/hod (aby se ušetřilo). Díky dokonalejší navigaci a zařízením, která udrží plavidlo v nejkratší plavební dráze, ujede nákladní námořní loď např. vzdálenost mezi La Rochelle a New Yorkem za 2 – 3 týdny.


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Historicke Rešerše
Napsal: 22 čer 2014, 19:15
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Fantina, nemam slov! WOW!

Absolutne brilliantne zresersovane.... :mrgreen:

PS: Toto by si zasluzilo samostatnu rubriku v Historii pod nazvom "Historia moreplavby"
kedze este celkom urcite nechame Rescatora a Angeliku plavit sa lodami v nasich fikciach
velmi sa nam podobne informacie zidu :roll: :idea:

PS2: Neda mi pokoj ze ak by odplavali na jesen z La Rochelle do Ameriky uz by bol musel byt
v tych zemepisnych sirkach pomaly sneh ked dorazili, a nieto ze by sa Angelika mohla este
kupat v jazere na vyprave do stredozemia....


Nahoru
Profil Citovat
fantina
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 22 čer 2014, 20:25
Administrátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 688
Registrován: 28 zář 2012, 20:16
Kontaktovat uživatele: SZ
 
moirra píše:
PS: Toto by si zasluzilo samostatnu rubriku v Historii pod nazvom "Historia moreplavby"
Souhlasím, a proto přesouvám. Těch diskuzí na tohle téma možná bude víc. Tenhle víkend jsem zrovna projížděla (a opět se začetla) do dílu Nezkrotká A. a říkala jsem si, že by nebylo špatné nějak zmapovat všechny přístavy a místa ve Středomoří, které během plavby na různých lodích navštívila (v knize se jich zmiňuje požehnaně), a nějak si přiblížit i časové schéma (mimo časovou osu), jak ubíhal čas během přesunů.
Ale taky jsem měla na mysli i pěší-jízdní přesuny na různé vzdálenosti, třeba z Alžíru do Meknésu, z Meknésu do Ceuty, z Ceuty do Marseille, z Marseille do Paříže a tak :D No, asi by to chtělo nějakou tabulku :mrgreen:
jeanne píše:
Uff, to jsou ale strašná čísla. Ještě že žijeme v době létání.
No, upřímně, mě právě tahle zrychlená doba s krátkými vzdálenostmi dost děsí. Já jim prostě závidím, že na všechno měli spoustu času, nikam se nehonili (zdánlivě), v klidu si pluli po světě :)
Umíš si představit, že bys po 15 letech potkala v letadle svého "ztraceného" manžela a teď bys měla jen 6 hodin na to, aby ses s ním zase dala dohromady? :mrgreen: :mrgreen:
jeanne píše:
Aspoň víme, co převážně dělal pan dokonalý před Angelikou a v dobách bez ní, když před tím cestoval daleko na východ a potom zase mezi Kanadou, Karibikem a Evropou. Prostě byl jen neustále na cestě odněkud někam a tam ani neměl čas pobýt moc dlouho. :shock:
No, a to mi pak vysvětli, jak stihl vždy dopředu zajistit tolik věcí :!: :!: Šaty podle poslední módy, nábytek, vědecké informace z různých univerzit ..... že by byl "ďábel" :mrgreen: :mrgreen:
jeanne píše:
Doporučovala bych přidat citace AG o plavbách a zpracovat komplet článek. ;)
No, s tím článkem nevím, ráda bych, ale pustila jsem se teď do hodně věcí najednou a už mi nezbývá čas. I tak mám ve všem skluz :roll: Asi to bude muset chvíli počkat, třeba se někdo přidá a vyhledá konkrétní citace z knih :wink:


Nahoru
Profil Citovat
dauphine
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 22 čer 2014, 23:10
Královská rodina
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 1232
Registrován: 06 lis 2011, 19:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Fantino, krásná rešerš, díky :) článek o dopravě by byl super! S tou mapou přístavů Středomoří mi čteš myšlenky, já se o prázdninách hodlám vrhnout na mapu Angeličiných a spol. cest po Americe, ale to Středomoří by taky chtělo udělat, jestli nestíháš můžem to udělat splečně, hlásím se všema deseti, mám na to hroznou chuť a hlavně vím, že to dopadne líp než mé překlady do angličtiny ;) :twisted:


Nahoru
Profil Citovat
fantina
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 22 čer 2014, 23:26
Administrátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 688
Registrován: 28 zář 2012, 20:16
Kontaktovat uživatele: SZ
 
dauphine píše:
jestli nestíháš můžem to udělat společně, hlásím se všema deseti, mám na to hroznou chuť a hlavně vím, že to dopadne líp než mé překlady do angličtiny ;) :twisted:
:lol: :lol: Tak to jsme na tom stejně, taky o kvalitě mých překladů pochybuji :mrgreen: A víš, co je zajímavý? Že jsi mě skutečně napadla s tím zmapováním cest Angeliky a Rescatora Ty, protože vím, že je to Tvůj oblíbenec .... čemuž se vůbec ale vůbec nedivím :P Takže se asi domluvíme na srazu (.. a nebo cestou v autobuse, začínám vážně uvažovat, že pojedu s Tebou) Zkusím dát co nejdřív dohromady detaily plavby a nějak Ti to pošlu - co nejdřív, samozřejmě.


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Historie mořeplavby La Rochelle - Quebec
Napsal: 16 črc 2014, 13:32
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Vdaka sialenym fanatikom, podobnym ako sme my, som nasla nieco velmi
zaujimave.

Hladala som totizto ci lod Sväty Jan Krstitel skutocne existovala.
(hrala svoju vyznamnu ulohu v dieloch 11 a 12)
Samozrejme ze ano!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: voilà!


Le Saint-Jean-Baptiste - Lod Sväty Jan Krstitel

[ attachment ]
Le Saint-Jean-Baptiste.jpg (42.57 KiB) Zobrazeno 12865 x
Nejake tie udaje o lodi:

http://perignystory.e-monsite.com/pages ... tiste.html

A priklad jej plavby z La Rochelle do Qeebecu v roku 1671
http://www.migrations.fr/NAVIRES_LAROCH ... e_1671.htm

Jeanne ano! Ja viem ze si uz trhas vlasy :twisted: ale toto je dalsia CASOVA OS !!! ha ha :lol: :lol:

Tuto je chronologicky zoznam plavieb z La Rochelle do Quebecu, aj v druhej
polovici 17 storocia:
voilà!

treba len na stranke skrolovat dolu, a tam sa daju nakliknut jednotlive roky....

Listes chronologiques des navires

http://www.naviresnouvellefrance.net/

Som si ista ze Desgrez by mal somna radost..... :lol:


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 21 říj 2014, 19:30
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Nedalo mi nepostnut ako vyzerala francuzka kralovska lod v roku 1667

[ img ]

Tuto v obrovskom rozliseni:

http://www.mandragore2.net/dico/lexique ... n-1400.jpg

Koho by o starych lodiach zaujimalo viacej tu je link:

http://www.mandragore2.net/dico/lexique ... e=vaisseau

A tuto kráľovská loď Soleil Royal :king: + :sailor:

https://www.afcan.org/tribune_libre/soleil-royal.html

Zoznam kráľovských lodí:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... _Louis_XIV

Dauphin Royal v roku 1668.

[ img ]


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 13 lis 2014, 15:08
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
V Quebecu bola vystava z prilezitosti 350 rokov od prveho pristatia kralovskych dcer
v Novom Francuzku.

zaujal ma obraz kde je vysvetlene ako vyzerali lode akymi sa vtedy plavili:

[ img ]


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 28 lis 2014, 13:55
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Dalsi ulovok:

Benatska obchodna lod (take co sa plavili do Kandie) z roku 1629

http://3.bp.blogspot.com/-AOm8Rp7X7pU/U ... n+1629.jpg

A tuto zrážka Holandskej lode z Španielskou Galerou čo mi pripomína Rescatorovo stretnutie z Vivonnem
z Angelikou na palube.

Dutch Ship Ramming Spanish Galley 1602

http://3.bp.blogspot.com/-37IHqIW7xRw/U ... +small.jpg


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 13 dub 2015, 23:27
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Vynikajúca historická stránka stránka kde sa dá presne pozrieť z akých prístavov plávali
z Francúzka do Quebecu lode v dobe kráľa Ľudovíta XIV, kedy najar vyrážali prvé lode a koľko im trvala plavba.

Okrem toho je tam ešte neúrekom iných historických informácií.

http://www.migrations.fr/navires_depart_la_rochelle.htm

Nemusíte vedieť po francúzky aby ste si všimli dátumy vyplávania a kedy dorazili do Quebecu. Zdá sa že niektoré lode to z La Rochele stihli za dva mesiace a iné na to potrebovali o mesiac viacej. :roll: :roll:

A zoznam francúzkych lodí aj za vlády Kráľa Slnko.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_ ... n%C3%A7ais

Kráľovský trojsťažník Le Soleil-Royal - Kráľovské slnko - ktorý služil v rokoch 1669 à 1692

Linky na lode medzi Quebecom a La Rochelle a inými prístavmi vo Francii.

https://www.naviresnouvellefrance.net/h ... e1663.html

Lode ktoré privážali kráľovské dcéry:

https://www.naviresnouvellefrance.net/h ... i1665.html

Fregata v 17 storočí:

[ img ]


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 24 říj 2015, 23:16
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
No konečne som našla jednu českú stránku na ktorej sú vysvetlené lode 17 storočia.
To boli tie kráaaaaasne romantické plachetnice. :ach: :sailor:

Lanoví a plachty 16. a 17. století

http://www.modellode.cz/Lanovi-a-placht ... oleti.html

ďalej sú na stránke vysvetlené:

Vnitřní vybavení lodí 16. a 17. století
Plány historických plachetnic
Výpočty pro historické lodi 16. a 17. st a jich DŘEVĚNÉ ČÁSTI
Výzbroj historických lodí 16. a 17. stol

[ img ]


Nahoru
Profil Citovat
errnie
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 25 říj 2015, 10:09
Vévodové
Offline
 
Příspěvky: 741
Registrován: 22 dub 2014, 10:28
Kontaktovat uživatele: SZ
 
moirra, to je nádhera, :sailor: ...


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 25 říj 2015, 10:50
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
errnie píše:
moirra, to je nádhera, :sailor: ...
dík Errnie, jenu vec som však ešte nepochopila: viem že zadná časť lodí bola vyvýšená,
ale aj tak: keďže kormidlo bolo vzadu, ako to je možné že kormidelník (kapitán nie vždy kormidloval sám)
videl dopredu keď mali celkom napnuté plachty? :shock: :shock:

to ešte musím zrešeršovať...ak aká som hlúpa...môj nebohý priateľ mal kapitána na všetky druhy lodí :sailor:
a ja som sa ho to nikdy neopýtala.... :disagreement: :oops: :( definitívne potrebujem aby mi to veľkomožný pán
Rescator :mask: vysvetlil :agree:

Ale myslím že sa prihlásim sem a budem sa vypytovať tu, medziiným úžasný článok o portugalských
moreplavcoch (zaujímavé že j som do fikcie Montpellier chela dať francúzkeho a španielskeho námorníka,
ale Joffrey ma opravil, po tom čo som si včera počítala, už chápem prečo :D :shock: :o )

http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=137964 :ok:

Inak včera som pred spaním doslova zhltla polovicu knihy, ktorá je určená teeneagerom
avšak je vskutku nesmierne informatívna, a dovoľujem si tvrdiť že aj viac ako dobrá aj
pre dospelých. :ok:

V.Patočka PLACHTY OBJEVUJÍ SVĚT :ok:

Knížka Václava Patočky zachycuje dějiny plachetní mořeplavby od jejich počátku do nástupu páry. V sedmnácti kapitolách podává autor systematický přehled vývoje plachetnic od prvních plavidel přes starověké galéry, polynéské katamarany, čínské džunky, vikinská plavidla, plachetnice německé hanzy a karaky Španělů a Portugalců až po lodě Holanďanů, Angličanů a Rusů. Neomezuje se však pouze na technický vývoj plachetnic, ale sleduje ve své knížce i to, jak lodní doprava souvisí s celkovým rozvojem společnosti, jak ovlivnila vzájemné styky obyvatel jednotlivých kontinentů, a hlavně jak přispěla k velkým zeměpisným objevům, které by bez lodí byly neuskutečnitelné. Čtenář se tu tak setkává s postavami slavných mořeplavců - objevitelů, na jejichž činech autor dokumentuje vývoj lidského poznání. V. Patočkovi se podařilo skloubit obě tyto roviny v poutavý celek a vytvořit tak ucelený obraz o této významné kapitole lidských dějin....

Keďže sa dá sem tam zohnať za naozaj smiešnu cenu, vrelo odporúčam každému kto by sa
ľahkou a zábavnou formou chcel niečo dozvedieť o dejinách moreplavby a o rozličných druhoch lodí.
Kniha je nádherne ilustrovaná.

[ img ]

http://img2.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/99 ... 1987-2.jpg

[ img ]

ešte odporúčam:

Patočka, Václav: Válečníci pod plachtami korábů
díl I - Od egyptských faraónů do objevu Nového světa, díl II - Od první plavby kolem světa do nástupu páry

Dílo neopomíjí technické informace či historické souvislosti
[ attachment ]


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Válka, armáda, loďstvo, pirátství
Napsal: 25 říj 2015, 10:58
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: MOREPLAVBA
Napsal: 10 črc 2021, 15:51
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
K otvoreniu novej rubriky ma inšpiroval úžasný objav od Terezy:

Aj keď si hovorím že to predsa nieje možné .... že by na to historici až dodnes neprišli? :roll:
Tereza píše: *  24 dub 2020, 12:23
Dnes jsem narazila na zajímavý článek.
https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/v ... paign=null


Úryvky :
Je to objev, nad kterým se milovníkům historie, zejména pak té námořní a obchodní, tají dech. Vědci během uplynulých let pracovali na skupině 12 vraků pocházejících z období více než dvou tisíc let naší historie.....„Je to opravdu průlomové, jde o jeden z nejvýznamnějších středomořských objevů svého druhu v historii,”......

.....nález této lodě dokládá dosud neznámou námořní cestu vedoucí z Číny do Persie přes Rudé moře až do východního Středomoří. Odborníci mají za to, že se loď potopila kolem roku 1630, na cestě z Egypta do Istanbulu. To by ovšem znamenalo, že tehdy byla průchozí vodní stezka mezi Rudým a Středozemním mořem. Předchůdce dnešního Suezského průplavu byl vybudován už ve starověku, ale mělo se za to, že v 17. století nebyl v provozu.

Co když se touto cestou vydal Joffrey do Číny? Procestoval toho hodně, a toto je pořádná zkratka.
Úžasný objav Tereza :applaus: :ok: , ako mi len mohol uniknúť? :find:

No to teda je parádna skratka. Bez Suezkého prieplavu museli oboplávať celú Afriku, a pokiaľ viem to prinajmenšom aj od 14 teho storočia robili. Ale čo keď sme my, ľudia modernej doby nepochopili dôvod?

Ja si teraz samozrejme hovorím že ho možno Saracéni zámerne pred kresťanmi utajovali - a tiež že Rescator ktorý pracoval po Mulejovi pre hlavného vezíra Otomanskej ríše ho možno veselo používal. :mrgreen: :mask: :sailor:

Ale po zjednodušenej úvahe Polačkovského štýlu :la-polak-fun: som dospela k takémuto záveru:
je dosť možné že existuje ešte jednoduchší dôvod: to boli končiny do ktorých Kresťania, hlavne po križiackých výpravách asi sotva mali prístup - takže plávať tade jednoducho ani neuvažovali, pretože by prišli aj o lode aj o život, alebo skončili ako otroci


musím vyhľadať citáty kde hovorí Joffrey o svojich plavbách - myslím že ich spomína viackrát vo viacerých knihách ....

Takže čo sa zatiaľ v dejinách vyučovalo o Suezskom kanáli, to sa možno bude musieť zrevidovať.

Ja ale uvažujem o tom prečo by sa boli Egypťania tej plavebnej cesty vzdávali, keď ju už používali storočia predtým ?
Skôr to záviselo od toho koľko bahna Níl ktorý rok dovliekol, a zrejme sa podmienky každý rok menili. Avšak ten miešaný tovar na palube tej stroskotanej lode môže mať aj iné vysvetlenie: Obrovské prekladisko - kde sa prekladal tovar z menších lodí na väčšie.

Krátke zhrnutie historických informácií o Suezkom kanáli:

Suezský prieplav už 150 rokov skracuje lodiam cestu z Ázie do Európy.

Suezský kanál nie je prvým prieplavom umožňujúcim plavbu medzi Červeným a Stredozemným morom. Predchodca Suezského kanála vznikol už v 13. storočí pred Kr., keď Egypťania prepojili Červené more a deltu Nílu. Nebolo to však príliš životaschopné riešenie – delta Nílu je neustále zanášaná sedimentmi: trasa schodných ciest aj hĺbka severnej časti cesty sa stále menili a bolo dosť obťažné tade preplávať. Prieplav časom zanikol (pravdepodobne najneskôr v 8. stor. pred Kr.)

Ďalší vážny pokus o vybudovanie kanála spájajúceho Červené a Stredozemné more prišiel až v 19. storočí.

Zásadný význam pre obchod i cestovanie medzi Európou a Áziou malo vybudovanie Suezského prieplavu v Egypte. Kanál dlhý 193 kilometrov totiž umožňuje lodiam cestovať zo Stredozemného do Červeného mora (a naopak) bez toho, aby museli oboplávať Afriku, čím skracuje cestu asi o 8 900 kilometrov :!: :idea:


Toto je super nadhľad na dnešný prieplav:

[ img ]

a tuto celkom schopný článok z hospodárskych novín o budovaní Suezkého kanála:

https://history.hnonline.sk/starsie-dej ... d-prirodou


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 24 lis 2021, 17:34
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
K historii moreplavby patria samozrejme aj námrnícke schopnosti. Spomínate si ešte na romantickú scénu zo 6 dielu po búrke, keď sa Joffrey Angeliky pýta či pochybuje o jeho námorníckych schopnostiach? :mask: + :sailor:

Keď si prečítam toto, tak sa nečudujem že si rescator svoje útočište vybral práve tam:

Larochelleský loďař, Berne a Le Gall na sebe zděšeně pohlédli.
„To je hotové šílenství. Tohle členité pobřeží je pověstné tím, že se tu nedá přistávat,“ namítl
Le Gall. „Je to smrtelná past pro všechny lodi. Žádný civilizovaný tvor tady nezakoření.“
:mask: : „To je pravda. Ovšem kromě místa, kam jsem vás zavedl. To, co pokládáte za nepřekonatelnou překážku, je jen skalnatý práh, nad nímž se dá za přílivu proplout a poskytuje naprosto bezpečné útočiště v téhle klidné zátoce.“
„Bezpečné útočiště pro piráty, to souhlasím. Ale na vybudování přístavu nám jeho pověst nedává žádnou naději. Vzpomeňte si, že tu ztroskotal i Champlain.
:mask: : To ano. Jenže víte proč? Nevěděl o pobřežním prahu. Navíc se zděsil výšky přílivu a strašné zimy.“
„A vy tyhle obtíže hodláte odstranit,“ ušklíbl se Mercelot.
„To jistě ne. Příliv bude pořád sto dvacet stop vysoký, ale jen z druhé strany téhle zátoky, kde si Champlain postavil tábor. Držel se toho prokletého místa, přestože půl hodiny cesty na koni by našel břeh, kde právě stojíme a kde je příliv jen čtyřicet stop vysoký.“
„I čtyřicet stop je na přístav příliš.“
„To není pravda. Tolik má příliv v Saint-Malo, což je velice prosperující bretaňský přístav.“


Nuž Rescator sa nedal. Vedel dobre o čom hovorí. GÉNIUS! :mask: ... stavím sa že využil svojich potápačov aby si to pod vodou pekne zmapoval a zakreslil do nautických máp....

Takže čo znamená ten "skalnatý práh, nad nímž se dá za přílivu proplout" :?: :idea:

Nuž to znamená to znamená že pod hladinou vody sa nachádza kamenný kopec, do ktorého loď ak by sa tam snažila vplávať keď je odliv - čiže hladina vody najnižšia - alias že že LOĎ :sailor: môže do zátoky v ktorej je prístav Gouldsboro vplávať iba za najväčšieho prílivu - keď je hladina vody najvyššia, inak by si dno roztrieskala o skaly pod vodou.

Čo ale aj znamená že ak by tam predsa len vplávala nejaká nepriateľská loď za prílivu, napríklad pirátska loď zlatej brady :ship: , ak tam chvíľu zostane, je tam uväznená až do ďalšieho prílivu.

A ten rozdiel v hladinách vody bol vraj, podľa toho čo Rescator hovorí Hugenotom, 40 stôp - čo je v prepočte okolo 13 metrov rozdielu v hladine vody - to je ako 3 poschodový dom, a zmestila by sa do toho rozdielu celá loď.

Na porovnanie Fundský záliv v Kanade má rozdiel medzi prílivom a odlivom skoro 20 metrov. Bar Harbor - alias Joffreyovo Gouldsboro sa nachádza na začiatku zálivu, tam kde je napísané slovo Maine:

[ img ]

Nejvyšší hranice na světě dosahuje příliv v zálivu Fundy v Kanadě, kde hladina stoupá až o 20 metrů. V Evropě je největší rozpětí přílivu a odlivu poblíž pobřeží Francie v zátoce Mont-Saint-Michel, kde dosahuje asi 13 metrů. Výška přílivu se označuje ve speciálních mapách. Čáry, spojující místa se stejnou dobou nejvyššího přílivu se nazývají izohachie.

Tu je zoznam miest na svete z najväčšími rozdielmi medzi prílivm a oddielom. Vedie vyššie spomínaný Bay Of Fundy v Kanade.

https://sk.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%ADliv

https://cs.wikipedia.org/wiki/Slapov%C3%A9_jevy

Spomínate si ako Diablica :devil: ohuruje svojim výkladom príťažlivosti mesiaca a jeho vplyvu na príliv a odliv?
Tuto je citát s knihy:


viewtopic.php?f=1&t=388

Takže k cyklu vzdelávame sa z Angelikou pridávam link na video osvetľujúce príliv a odliv:

https://www.youtube.com/watch?v=LtDi3gVUf3w

ďalšie zmienky o prílive v prístave Gouldsboro z knih, tentokrát z 9 dielu Angelika a Diablica:

Došli na pobřeží. Při přílivu mohli z dřevěného můstku poměrně snadno nastoupit do přístavního člunu.

--------------------------------


"Zřejmě jim tyhle problémy strašně leží na srdci," poznamenala
Angelika k hraběti ď Urville, stojícímu vedle ní.
"Kdybyste ten kraj znala, pochopila byste," prohlásil mladý normandský šlechtic. "Tady závisí veškerý život na toku řek.
Obklopují vás, všude kolem je voda. Celý les se otřásá hukotem vodopádů..."
"Kdyby aspoň ten příliv neměřil jedenáct sáhů," prohlásil Defour.
"Jenže on měří," triumfoval Villedavray, "dokonceprý i dvanáct. Zatímco ve Středomoří nemá ani sáh. Z toho je třeba usuzovat, že jsme v krajině zvláštních úkazů, takže se v podstatě i musíme chovat podle jiných norem."
"V Bretani jsou na západní straně osmisáhové přílivy. A Bretonci se z toho taky nezbláznili."
"Jsou to blázni. Celý svět ví,vže to nejsou lidi jako ostatní. Je to rasa sama pro sebe. Ale vratme se k Francouzskému zálivu. Co způsobuje tak vysoký příliv?"


-------------------------------------------------

Ach a ešte čistá romantika:

"Je to jeden z 'klasických incidentů Francouzského zálivu, kde žije fauna složená ze všech národů světa," uzavřel a usmál se."Dokud tu bude ta hustá mlha, vysoký příliv a zákruty řek, kam je možné se skrýt nebo jimi proklouznout, žádné smlouvy se tu nebudou dodržovat. Je to země úkrytů a přetvářky. Ale nevadí, já vám v ní přesto vybuduji království..."
:ach:

LINKY:
Prílivy a odlivy v BAR HARBOR (Gouldsboro)

https://tidesnear.me/tide_stations/2194

Bay of Fundy a zvlášnosti prílivu a odlivu v kanadskej encyklopédii:

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/ ... f-of-maine#

Přílohy
[ attachment ]


Nahoru
Profil Citovat
Zuzanka62
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 06 pro 2021, 20:16
Markýzové
Offline
 
Příspěvky: 356
Registrován: 07 říj 2021, 20:37
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Super zpracované téma. Moc jsem se poučila. Děkuji🤓


Nahoru
Profil Citovat
Tereza
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 28 pro 2023, 14:40
Královská rodina
Offline
 
Příspěvky: 1383
Registrován: 29 črc 2014, 21:17
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Narazila jsem na článek o jediné téměř úplně zachované lodi ze 17.století. Jmenuje se Vasa, je ze Švédska, je to bitevní loď,potopila se na své první plavbě poté, co zvládla pouhých 1300 metrů - holt, chybička se vloudila. Vyzvednuta byla v roce 1961, dnes je velmi slavná.
A musím říct, že je nádherná.
Zde odkaz na dnešní článek, je v něm bohatá fotogalerie této lodi :
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... nicni_pari
[ attachment ]
vasa-201_201204280630092.jpg (48.6 KiB) Zobrazeno 151 x
[ attachment ]
IMG_0616.jpg (49.29 KiB) Zobrazeno 151 x


Nahoru
Profil Citovat
moirra
Předmět příspěvku: Re: Historie mořeplavby
Napsal: 06 led 2024, 12:38
Moderátor
Uživatelský avatar
Offline
 
Příspěvky: 6881
Registrován: 09 lis 2008, 00:00
Bydliště: Wien
Kontaktovat uživatele: SZ
 
Skvelý objav Tereza, Jeanne ktorá medzičasom žije vo Švédsku tam už samozrejme bola, officiálna stránka sa dá prepnúť do češtiny.

https://www.vasamuseet.se/cs

Nemčina má bónus že sa dá stiahnuť audio v ktorom sa rozpráva o osudoch lode. Tie celé figury boli vraj pozlátené.

https://www.vasamuseet.se/besok/audiogu ... ide-german

Na youtube sú celkom dobré Videa, keď si to človek poprezerá vie si oveľa lepšie predstaviť Rescatorovo podpalubie:

ANGLICKY: https://www.youtube.com/watch?v=UUT_qfjIoR8

NEMECKY: https://www.youtube.com/watch?v=S6rPgtC6_oQ

Pričom ma napadlo že sa musím mrknúť do knihy ako veľká bola rescatorová loď. V každom prípade musela mať pod čiarou ponoru tiež ešte pár poschodí.


Nahoru
Profil Citovat
Zobrazit: Seřadit podle: Směr:
Odpovědět   Stránka 1 z 1  [ 19 příspěvků ]
Zpět na „Historie & geografie 17. století“
Přejít na:

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti